Nova Esperanca

I stadsdelen Katembe i Moçambiques huvudstad Maputo finns ett mycket speciellt barncenter som vi på Backatorpsskolan stöttar. På Nova Esperança får barn från mycket fattiga förhållanden hjälp att utvecklas och lyckas i skolan. De lär sig att hålla rent och vara rädda om sin närmiljö. De bidrar till en positiv utveckling både för de fattigaste i samhället och för miljön.

Centret drivs av Francisco som själv varit gatubarn och nu tillsammans med sina vänner gör ett fantastiskt arbete för att hjälpa fattiga barn att inte hamna i samma situation med tiggeri, våld och kriminalitet. Det unika är att ingen utomstående organisation eller intressent står bakom och kan påverka. Tack vare ekonomiskt stöd från vår skola och andra vänner har de i över 10 år kunnat hjälpa barn och ungdomar att lyckas i skolan och ge dem och deras hem tro på, och förutsättningarna för, en bättre framtid.

Föreståndaren Francisco Mahanuque

berättar om verksamheten

Vi på Backatorpsskolan stöttar Nova Esperança genom ett månadsbidrag på 400 kr från föräldraföreningen (tidigare föräldrarådet). Skolans elever bidrar då och då lite extra genom insamlingar eller överskott av sina intäkter till exempel från Basaren och Backatorpsskolans dag. Pengarna vi får in går oavkortat till centret och används till något som barnen på centret behöver.

Några exempel på elevernas bidrag:

2022
Årskurs 1 och 2 gjorde armband och nyckelringar som de sålde på Backatorpsskolans dag. Alla skolans elever sprang in en peng på vårruset och delar av intäckterna på fritidsbazaren gick till centret.

Insamlingen 2022 på blev ett bidrag till att lösa vattenfrågan i Nova Esperancas fina lilla hygienhus samt kunna samla regnvatten till trädgården. Deras tillgång till vatten var då ett par timmar högst tre gånger i veckan.  Eleverna i våra klasser fick reflektera över varför tillgång till vatten är så viktigt? För människor? Växter , djur ect.

2023
Elever, föräldrar och personal i 3A ordnade ett disco för elever på skolan som drog in hela 5335 kr. På Backatorpsskolansdag såldes reklamväskor vi fått för 15 kr styck vilket gav hela 275 kr.

För pengarna som samlades in 2023 köptes en bra högtalare till centret, strykjärn, pärlplattor, fotbollar, tyg till skoluniformer, ansiktsmålningsfärg, kreativa leksaker som lego, pedagogiska spel med mera.

Rektor Eva har i privat regi besökt centret två gånger åren 2018 och 2023. Hon ger regelbundet information till elever och personal om centrets utveckling. Då och då träffar vi i skolan föreståndaren Fransico online. Han talar svenska och arbetar som förskollärare på Skandinaviska skolan i Maputo. Kvällar och helger finns han för barnen på centret.

Här är en liten text från rektor till personalen om senaste besöket 2023.

"Vid besöket på barncentret var det fantastiskt att se att all den hjälp vi under åren har gett leder till något gott. Vet inte om ni minns men ett år samlade vi in pengar till leksaker till barnen men även till ett litet staket runt grönsakslandet. Det fanns där nu. Liksom annat vi och andra bidragit till. Företaget DS bygg som renoverade skolan bidrog med 10 tkr till hygienrum. Det finns där nu. Dusch, tvättmaskin, och vattentankar där regnvatten samlas så att man kan tvätta händerna. Fantastiskt.

För vissa barn betyder Nova Esperança att de får äta, leka, vara en del av en familj och för de äldre barnen, ges möjlighet att studera.
Jag blev särskilt berörd av en liten flicka som var två år gammal. Hon åt mycket när det bjöds på mat. På centret får barnen två mål mat om dagen. Hemma får det ofta inget så det är klart att man passar på. Vi besökte flickans mamma i deras tillfälliga bostad. Fransico berättade att mor och tre barn blev lämnade av pappan som träffade en ny kvinna i Sydafrika. Barnen bor nu i en lånad hydda och ser inte mycket av sin mamma som försöker få det att gå ihop på alla sätt hon kan.

Äldsta dottern tar hand om sina småsyskon och skickades iväg från skolan eftersom hennes familjeuppgifter inte tillät henne att gå i skolan och hon förlorade till slut sin plats i skolan, hon är själv inte äldre än 11. Med hjälp från centret har hon åter börjat i skolan.
Nova Esperança gör ett fantastiskt arbete med att hjälpa barn i utsatta familjer i Katembe att få en trygg himmel. De stöttar inte bara barnen, utan träffar ofta familjerna och besöker deras hem, delar info eller rättigheter, oro och andra ämnen, som till exempel ökningen av barn som tas för organhandel.

Ja, höstens resa till Moçambique gav mig så mycket ljus och värme i hjärtat!

Det finns så många barn i världen som inte har det bra.

Vi kan inte hjälpa alla men vissheten att vi här och nu gör gott för våra barn känns fint.

Camaras dikt fångar min önskan denna jul så bra.

Om jag kunde
skulle jag ge
en jordglob
till varje barn